V cestovnom ruchu je prvoradý zážitok


13. apríla 2015 sa v Záhrade – CNK v Banskej Bystrici uskutočnilo druhé podujatie z cyklu Záhradné dišputy. Takmer 50 účastníkov si so záujmom vypočulo tri prezentácie o turizme, turistoch, odborníkoch a amatéroch v cestovnom ruchu a zapojilo sa do podnetnej diskusie. Podujatie  sa  uskutočnilo  v  rámci  Programu  Aktívne  občianstvo  a  inklúzia,  ktorý  realizuje Nadácia  Ekopolis  v  spolupráci  s  Nadáciou  pre  deti  Slovenska  a  SOCIA  –  nadácia  pre sociálne  zmeny.

Záhradné dišputy, ktoré organizuje Nadácia Ekopolis raz za mesiac, sú osvetovo-vzdelávacie podujatia spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom. Podujatie venované cestovnému ruchu a rôznym prístupom k jeho rozvoju moderoval Ján Roháč z Nadácie Ekopolis. Zúčastnilo sa ho takmer 50 ľudí, medzi ktorými boli zástupcovia samospráv, univerzity, podnikateľkého i neziskového sektora z Banskej Bystrice a Zvolena.

Témy cestovný ruch sa ujali traja rečníci. Podujatie otvorila Michala Dubská z Katedry manažmentu kultúry a turizmu Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Vo svojej prezentácii sa venovala téme tvorbe zážitkov v cestovnom ruchu. Uviedla techniky ako sa môžu tvoriť zážitky, ide o autenticitu, storytelling (rozprávanie príbehov), emotion desing (napr. reštaurácie Dans le Noir), fúziu starého, tradičného a nového, moderného, fúziu očakávaného a nezvyčajného a napokon edutainment (spojenie vzdelávania/education a zábavy/entertainment). V súčasnosti sa podľa nej upúšťa od pasívnych zážitkov a viac sa preferuje aktívna participácia návštevníkov, humor či invencia. Prezentáciu ukončila upozornením, že v cestovnom ruchu nedokážeme vytvárať zážitky, dokážeme iba vytvárať podmienky pre zážitky.

Braňo Chrenka z cestovnej agentúry Authentic Slovakia: na turistov inak priblížil účastníkom dišputy vznik ich cestovnej agentúry v roku 2010, čo ich motivovalo, čím sa inšpirovali, ale aj s akými problémami sa stretli a ako ich riešili. Authentic Slovakia, ktorá je podľa hodnotení návštevníkov najlepšia exkurzia v Bratislave na portáli Trip Advisor, ponúka nevšedné zážitky, zamerané predovšetkým na zahraničnú klientelu. Organizuje prehliadky po socialistických pamiatkach Bratislavy v retro autách Škoda 100, 110 a „legendárnej” dodávke Škoda 1203. V ich portfóliu nájdete aj výlety do záhorských krčiem, bicyklové exkurzie po Ceste Železnej opony, zájazdy na pozostatky hradov Karpát, či celodenné zájazdy do regiónov Myjavskej pahorkatiny, Považia a Banskej Štiavnice. Braňo Chrenka spomenul počas diskusie aj dve stratégie tvorby produktov – buď kopírovanie iných produktov, ale s odlišnou cenou, alebo vytvorenie nového produktu, ktorý na Slovensku ešte nie je. Odporučil inšpirovať sa zahraničím, ako to bolo aj v ich prípade.

Tretím prezentujúcim bol Martin Macharik, predseda Združenia turizmu Banská Štiavnica. Svoje rozprávanie upriamil na skúsenosti s rozvojom cestovného ruchu v Banskej Štiavnici. Ponúkol praktické tipy a odporúčania, spojené s podnikaním v cestovnom ruchu, medzi iným uviedol, že pri tvorbe produktu je potrebné brať do úvahy aj štatistické prieskumy a preferencie spotrebiteľov. Štatistiky napríklad informujú, že 50% ľudí preferuje viac prechádzky ako vysokohorskú turistiku a preto je dôležité na to pri tvorbe produktu prihliadať. Podľa neho by mestá a obce mali podujatia, podporujúce rozvoj cestovného ruchu, organizovať hlavne v mimosezóne. Okrem iného zdôraznil aj skutočnosť, že je efektívnejšie a trvalo udržateľnejšie obnovovať staré zariadenia, než budovať nové.

Po prezentáciách nasledovala diskusia, ktorá priniesla i niekoľko nápadov a inšpirácií pre rozvoj cestovného ruchu v Banskej Bystrici a jej okolí. Jedným z nápadov bolo využiť turistický potenciál Španej doliny a Ľubietovej ako historických stredísk baníctva a spracovania rúd. Ďalším nápadom bolo vytvorenie produktu na tému Partizánskej republiky a Slovenského národného povstania a zamerať sa na tzv. jedinečnú konkurenčnú výhodu, ktorú Banská Bystrica v tejto téme určite má.

Jeden z účastníkov dišputy bol zo zahraničia a v rámci svojho príspevku zdôraznil, že Banská Bystrica má čo ponúknuť návštevníkom. Pochválil napríklad Štátnu operu v Banskej Bystrici a brunch v Národnom dome. Podelil sa aj s osobnou skúsenosťou, že touroperátori venujú málo času prehliadke Banskej Bystrice, ako keby ani nevedeli, že čo všetko toto krásne mesto pod Urpínom ponúka.

V rámci diskusie zazneli aj klasické myšlienky, napríklad že Slováci nie sú podnikavý národ, že nevedia ako robiť cestovný ruch, majú nedostatok vedomostí a schopností.

Trendom, ktorý bol spomenutý počas diskusie, je spolupráca a kombinovanie sprostredkovateľov služieb medzi sebou – ako napr. ubytovacieho zariadenia a organizácie poskytujúcej animačné a iné doplnkové služby. Zástupcovia organizácie Outdoor Institute STAGEMAN uviedli príklad tzv. samoobslužných animácií.„Samoobslužná animácia je koncept, ktorý sme pripravili pre zariadenia, ktoré buď na jednej strane nemajú dostatočne veľké a zohraté animačné tímy, nedisponujú špecifickými relatívnymi kvalitami okolia (kopce, skaly, vodné plochy a pod.) alebo práve naopak, aj napriek kvalitným možnostiam okolia chcú pre svojich náročných klientov pripraviť ešte niečo navyše. Môže mať rôzne podoby (hra pre rodičov s deťmi, orientačný beh, živý náučný chodník a mnohé ďalšie). Vyplnenú samoobslužnú animáciu môžu súťažiaci odovzdať viacerými spôsobmi – buď priamo človeku, ktorý im ju dal (recepčný a pod.) alebo ju zaregistrovať on-line (napr. vyplnením formulára na internete a pod.),” priblížil Martin Babiar z organizácie Outdoor Institute STAGEMAN.

Celým podujatím sa niesli pojmy sieťovanie, spolupráca a synergia, ktoré považujeme za jedny zo základných podmienok rozvoja cestovného ruchu na Slovensku.

Prezentácie: Michala Dubská, Braňo Chrenka

Fotogalériu z podujatia nájdete: TU

Srdečne vás pozývame na ďalšie podujatie, ktoré sa uskutoční 11. mája 2015 v Záhrade – CNK o 17:00.


Viac o Fonde pre mimovládne organizácie

Fond pre mimovládne organizácie je zameraný na posilnenie rozvoja občianskej spoločnosti, podporu sociálnej spravodlivosti, demokracie a udržateľného rozvoja. Fond je súčasťou Finančného mechanizmu EHP 2009 – 2014, prostredníctvom ktorého sa donorské krajiny Island, Lichtenštajnsko a Nórske kráľovstvo podieľajú na znižovaní hospodárskych a sociálnych rozdielov v Európskom hospodárskom priestore.

Fond pozostáva z dvoch hlavných programov, ide o Demokracia a ľudské práva a Aktívne občianstvo a inklúzia. Program Demokracia a ľudské práva spravuje Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation. Program Aktívne občianstvo a inklúzia je spravovaný konzorciom Nadácia Ekopolis, Nadácia SOCIA a Nadácia pre deti Slovenska.

Obdobie realizácie programu je február 2013 – december 2015. Celková finančná alokácia na podporu projektov mimovládnych organizácií je 2,9 mil. eur.

Záujemcovia môžu získať informácie a dokumenty potrebné k predloženiu žiadosti o nenávratný finančný príspevok na webovej stránke www.eeango.sk/aoi.

Kontakt: Eva Ščepková, Nadácia Ekopolis, scepkova@ekopolis.sk, 0908 565 464.

Všetko dôležité z Nadácie Ekopolis priamo vo vašej e-mailovej schránke.